::bercinta sampai syurga::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Ops...minus 1 year =)

::our little sweetheart::

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Tuesday, June 23, 2009

Sunday, June 21, 2009

...Aku masih disini...

Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah... syukur dipanjatkan kehadrat ilahi kerana masih berpeluang menikmati nikmat islam... nikmat iman... nikmat segala nikmat yang dikecapi oleh seorang hamba... hamba kerdil, hamba yang sering melakukan khilaf... hamba yang sering lupa...
Subhanallah....
Alhamdulillah...
Allah hu akbar...


Subhanallah...

Alhamdulillah...

Allah hu akbar...


Betapa kerdilnya diri-diri kita ini... betapa lemahnya diri kita ini... tapi pohonlah agar diiberikanNya kekuatan dalam jiwa, ketabahan dalam diri, kesabaran, keikhlasan, kepasrahan dalam hati demi mengharungi, merentasi, menelusuri jalan-jalan menujuNya...

Sudah hampir 1 bulan 21 hari aku berada bersama family dikampung... kepulangan yang ditunggu2 oleh kedua orang tua, sedara mara.. kepulanggan disaat-saat mereka memerlukan aku. Kepulanggan untuk mencurahkan bakti, kasih sayang dengan kudrat yang ada secara terus dihadapan mata. Pemergiaanku bukanlah lama... pemergiaan setiap orang untuk menuntut ilmu, mencari rezeki mungkin. Pemergianku untuk memahami erti kehidupan sebenar, erti pengorbanan, erti manusia dan kejiwaan. Ya Alhamdulillah... pemergian itu sangat memberi erti. Erti yang amat bernilai... kini pengertian itu sedang diterjemahkan dalam kehidupan seharian. Maafkan diri ini andai kepulangan diri ini tiba-tiba...


"Sesiapa yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan Al-Quran) , maka sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain. Dan tiadalah Kami mengazab sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan yang mana benar dan yang salah) (613) " Al-Israa' : 15

(613) --> Orang yang mendapat hidayah petunjuk lalu mematuhi perintah Allah dan RasulNya maka kesudahannya yang baik hanya akan bergantung pada dirinya sendiri, jika menyeleweng dari jalan yang benar maka akibatnya hanya akan menimpa dirinya sendiri. Allah maha Adil kerana itulah dosa seseorang tidak dapat dipikul oleh orang lain, masing-masing harus bertanggungjawab. Demikina juga Allah tidak mengazab sesebuah kaum sebelum diutuskan seorang Rasul yang menerangkan kepada mereka; perkara yang benar dan perkara yang salah. -tafsir Pimpinan Ar-rahman-


'Mutiara terindah' kutemui di Pulau Mutiara


Keriangan adik-adik dipusat jagaan yang amat dirindui- mendidik kalian mengajar diriku untuk selalu tersenyum dalam apa jua keadaan

-kalian bahagia, daku bahagia- tak ada yang dapat membahagiakan, bila senyuman penuh keikhlasan terbit dari hatimu-

Rindu akan teman-teman, kenalan, mak cik2, kakak-kakak n sesiapa jua yang pernah diri ini kenali di Penang (huda tak yah sebut nama la ye) . Kalian banyak mengajar diri ini 'memaknakan' makna kehidupan bukan sahaja disini, tapi makna kehidupan disana jua. Terima kasih... mungkin suatu hari nantti kita jumpa ya.. doakannya..

-walau dimana jua kalian berada... doaku agar kalian sentiasa dalam rahmat perlindungan kasih sayang Dia, walau jauh dimata namun tetap dekat dihati-




-moga kalian bahagia kehidupan didunia dan diakhirat, ingatlah walau dimana jua kita... berpijaklah dibumi yang nyata, telusirilah kedasar hati... kalian sentiasa diingatan-

Darul Iman


-azilah a.k.a adik with anak-anak sepupu - time cuti sekolah... selepas diorang siap menyiapkan tugasan yang diberi sementara gulai kenduri siap dimasak-

pose lagi... tapi ingat jadual kita ya...

-with cikgu naziran a.k.a abg kedua,azilah-



-masa kenduri kesyukuran, si belang jadi korban-

-aku disini-

-dan akan terus disini-



-mengkaji dan menterjemah-

Saturday, June 6, 2009

Bunyi alam. Kesemuanya berasa tenang. Tenang yang universal.

Mengapa?

“Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia itu adalah (Tuhan yang) Maha Terkawal, lagi Maha Pengampun” [Al-Israa' 17: 44]


“Rupa-rupanya, semua yang kita dengar itu tadi adalah tasbih memuji Allah. Harmoni, seragam, menenangkan… akal kita tidak memahaminya, selera kita tidak terkesan olehnya, tetapi roh kita memahaminya. Roh setiap kita, tanpa mengira bangsa, selera muzik, malah agama!” ulas fasilitator.


Ya… seluruh alam bertasbih.


Pokok bertasbih.


Air bertasbih.


Burung bertasbih.


Angin bertasbih.


Jika seluruh manusia berkumpul di masjid untuk berzikir, kamu datang membentang dosa di tengah mereka di depan mata, tidakkah ini manusia paling celaka yang tidak tahu malu?

RUMPUT & KASIH SAYANG




Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.

Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh. Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Maka, bersyukurlah dengan kasih-sayang yang kau terima pada hari ini, kerana jika kau meninggalkannya, mungkin kasih sayang itu tidak akan kembali seperti sediakala. sedarlah wahai insan, kasih sayang ALLAH itulah yang paling hakiki, jika kau memalingkan dirimu dari kasihnya, maka kamulah serugi-rugi manusia.

Nak cari apa?

yang selalu duk click

::wanita::

DUHAI PUTERIKU.........
Keremajaanmu menyegarkan pandangan,
melimpahkan nyaman pada malam..
Cahaya keriangan di wajahmu adalah kilauan senjata yang menawan....
Madu yang menitiskan sarinya meresapkan manisnya dari bibir langsung ke hati adalah suara-suara lembut sang gadis...
Tertib dan sopanmu bagai hembusan angin yang menyamankan....

PUTERIKU.....
Dengan keremajaanmu...
kau bisa menakluk dunia dalam lalai dan leka
Tanpa kesedaran ....

DUHAI PUTERIKU....
Balikkanlah cermin di hadapanmu barang seketika ...
palingkanlah wajahmu barang sejenak...
Berkatalah dalam diri...
Kau bukan dilahirkan sebgai penggoda yang melekakan dunia...
Kesegaran dan kejelitaanmu adalah fana belaka..
Balutan gemerlap permata intan hanyalah hiasan...
Dongak dan lihatlah kerdipan bintang-bintang nun di langit...
Sedarlah...hidupmu ini hanya cebisan dari erti kehidupan...
Selamilah dasar hatimu dan bisiklah pada diri
Alangkah hinanya roh kita tanpa hiasan apa-apa...

PUTERIKU...
Berfikirlah untuk menjadi insan yang berguna agar seisi dunia merasakan rahmat kehadiranmu...
WAHAI PUTERI MUSLIMAH SEJATI ...
Salutilah tubuhmu dengan iman...
kerana ia sangat manis pada pandangan jua perhiasan...
Usah merasa resah lalu menyolek diri ...
inginkan wajah yang lebih indah...
Bersyukur dan berbahagialah dengan apa yang telah ditakdirkan oleh Allah SWT...

DUHAI MUSLIMAH TERPUJI...
Renung dan resaplah kekaguman serta kekuatan keyakinan bahawa hayatmu setiap detik di bawah naungan Allah SWT...
Kecintaan Ilahi melimpah dan melaut di segenap penjuru alam walaupun pada yang alpa erti kehidupan...

GADISKU...
Bersihkanlah hatimu...
kemanisan iman sukar dikecapi tanpa janji Tuhan...
Jannah itu bukan mimpi tapi realiti...
Dunia hanyalah persinggahan...
akhirat itu kekal abadi....

Loading...

::Keindahan BersamaMu:: KBM

ssq