::bercinta sampai syurga::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Ops...minus 1 year =)

::our little sweetheart::

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Tuesday, April 22, 2008

::: IJAZAH DAN RISALAH :::

IJAZAH dan RISALAH Bukan Jongkang Jongket

Dik, jomlah pergi usrah
Dik, jomlah berdakwah
Dik, ummah semakin koyak
Dik, jomlah kita bangkit mengubah segalanya

Aku tidak mahu!!
Aku kena study!!
Markah semester lepas dah cukup teruk gara-gara dakwah, tarbiah dan program!!
Aku menyesal megikuti semua itu!!

Bosan!!
Dakwah bukan je plainly cerita rububiyah ketuhanan,
tapi banyak lagi skopnya
Bukan ke Islam tu syumul
Kalau nak berjaya, kena study
Waktu study, studylah
Esok kalau dah berjaya, aku buatlah kerja dakwah tu
Kalau aku buat kerja dakwah, aku gagal dalam pelajaranku
Kan nanti aku menutup mata orang lain terhadap Islam!!

Dik, dakwah dan pelajaran bukan macam jongkang jongket

Jongkang jongket? Apa kau merepek ni?

Ya, dakwah dan pelajaran BUKAN macam jongkang jongket
Bila dakwah di atas, pelajaran di bawah!
Bila pelajaran di atas, dakwah di bawah!
Tu bukan dakwah namanya
Dan tu bukan belajar namanya

Habis tu?

Hmm, dakwah dan pelajaran kena berkadar terus
Tak boleh inversely proportional

Apa maksud kau?

Orang yang melakukan kerja dakwah dengan ikhlas akan
menemukan Allah dalam pelajarannya

Aku tidak faham

Tak pe, aku terangkan
Macam gini, bila dah berdakwah tu
Rasa senang je nak study
Bila belajar tentang mitokondria misalnya
Boleh bayangkan betapa hebatnya Allah ciptakan mitokondria
Bila belajar tentang algebra, terasa kerdilnya diri
Bila belajar tentang Hukum Boyle, terasa akrab dengan Pencipta
Kenapa?

Sebab diri tahu bahawa hukum-hukum tersebut adalah hukum Allah
Ilmu-ilmu tersebut adalah milik Allah
Rasa senang hati nak terima ilmu
Kalau orang lain study 1 jam, dia hanya perlu study 10 minit sahaja!!
Sebab apa?
Sebab ada keberkatan masa dalam studynya itu!!

Aku tak pernah rasa semua itu,
Jadi, selama ni kau nak cakap yang aku ikut program tarbiah dan dakwah tu
tak ikhlas?

Tak, itu bukan maksud aku!!
Cuma kena checklah sikit hati tu,
Waktu buat kerja dakwah tu, ada tak berlaku tarik tali dengan Allah



Apa maksud kau tarik tali dengan Allah?

Ok, aku berikan contoh
Misalnya waktu buat kerja dakwah tu,
Terdetik tak kat hati , banyak lagi yang tidak habis belajar,
Terdetik tak kat hati, assignment banyak lagi,
Itulah maksudnya tarik tali dengan Allah
Ada keraguan dalam hati seolah-olah tidak yakin dengan janji Allah

Siapa yang menolong agama Allah,
nescaya Allah akan menolongnya!!

Kita melakukan jual beli dengan Allah, tapi kita tidak bayar lagi
Kita berdoa, tapi tak ada kesungguhan dalam doa kita
Kita berdakwah, tapi hati kita tiada dengan Allah

Adik dah faham
Adik kena banyak muhasabah
Adik dah study dari tadi, tapi tak masuk-masuk
Adik tahu itu maksudnya peringatan dari Allah
Adik tahu hukum berdakwah, tapi tidak mengerjakan kerja tersebut

Adiku,Sahabatku,
Seorang ibu pernah mengatakan
Aku ingin dakwah terlihat dalam setiap perbuatanku
Setiap kali aku bergaul dengan jiranku,
aku ingin mereka merasakan kemanisan iman dan Islam
Setiap kali jiranku melihat kebahagian rumahtanggaku,
aku ingin mereka merasakan keindahan Islam
Adikku, Sahabatku, itulah yang ingin ku bentuk dalam diriku
Aku ingin setiap perbuatanku menjadi manifestasi dakwah itu sendiri
Pelajaranku, hubunganku dengan keluarga dan sahabat,
segalanya adalah dakwah!!
Moga kita bersama dalam usaha merealisasikannya



Aku ingin berkongsi satu kisah,
mengenai kisah Assyahid Imam Hassan Al Banna

Kau pastinya arif mengenai Assyahid Imam Hassan Al Banna
Dakwahnya menyinari hati umat manusia di saat itu
Dia berdakwah sehingga ke
kawasan perkampungan di gunung-gunung
yang tinggi.

Semua manusia mengenalinya!
Tanyakan sahaja di jalanan di saat itu, kenalkah kamu
dengan Assyahid Imam Hassan Al Banna,
pasti semua mengenalinya kerana kerja
kerasnya di dalam perjuangan dakwah

Sahabat, aku akui sememangnya untuk berjaya dalam pelajaran,
kita kena berusaha.
Itu Sunnatullah. Tapi dik,
kemenangan Islam takkan tertegak dengan kata-kata, dengan mimpi sahaja.
Untuk memastikan kejayaan dakwah, kita juga kena berusaha.
Itu juga adalah Sunnatullah.
Kemenangan Islam memerlukan
pengorbanan dari pengikutnya.

Sahabat, aku kongsikan pembacaanku dalam
buku Detik-detik Hidupku karangan Assyahid Imam Hassan Al Banna:

Allah, dengan sifat ArRahaman dan ArRahimNya,
memberi ketenangan dan
kepuasan kepada hambaNya yang beriman,
apabila Dia mahukan segala sesuatu urusan
Dia akan mempermudahkan hambaNya itu untuk
mencapainya.



Pada malam sebelum ujian nahu, saya telah bermimpi.
Di dalam mimpi tersebut, saya sedang berada dalam sebuah perahu
bersama-sama ulama yang terkenal.
Perahu itu sedang berlayar di Sungai Nil.
Salah seorang ulama itu menghampiri saya.
Dia memakai pakaian orang-orang di pedalaman Mesir.
Dia menyoal saya,
Di mana syarah (huraian) Ibnu Aqeel mengenai al-Afiyah?
Saya menjawab, Ini dia!
Katanya, Mari kita ulangkaji sebahagian darinya.
Buka ke muka surat sekian-sekian .

Saya pun membuka ke muka surat-muka surat yang disebutkannya dan mula mengulangkaji. Kemudian saya terkejut jaga!!
Saya sangat gembira.
Pagi esoknya saya menduduki ujian.
Saya dapati kebanyakan soalan datang dari muka surat-muka surat yang saya baca
di dalam mimpi tersebut.
Ini semua adalah rahmat Allah.
Allah telah memberi rahmat istimewa kepada saya.
Mimpi yang benar adalah sumber maklumat kepada seorang Mukmin.
Segala puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam!!

Pasti adik ingat lagi Assyahid Sheikh Ahmad Yassin.
Dia cacat. Duduk di atas kerusi roda.
Tapi apa yang telah dia lakukan?
HAMMAS berdiri dengan izzah!! Musuh menggeruninya!!

Dik, kita sempurna.
Ayuh lakukan sesuatu untuk Islam!!
Ayuh berada dalam saf perjuangan!!

No comments:

Nak cari apa?

yang selalu duk click

::wanita::

DUHAI PUTERIKU.........
Keremajaanmu menyegarkan pandangan,
melimpahkan nyaman pada malam..
Cahaya keriangan di wajahmu adalah kilauan senjata yang menawan....
Madu yang menitiskan sarinya meresapkan manisnya dari bibir langsung ke hati adalah suara-suara lembut sang gadis...
Tertib dan sopanmu bagai hembusan angin yang menyamankan....

PUTERIKU.....
Dengan keremajaanmu...
kau bisa menakluk dunia dalam lalai dan leka
Tanpa kesedaran ....

DUHAI PUTERIKU....
Balikkanlah cermin di hadapanmu barang seketika ...
palingkanlah wajahmu barang sejenak...
Berkatalah dalam diri...
Kau bukan dilahirkan sebgai penggoda yang melekakan dunia...
Kesegaran dan kejelitaanmu adalah fana belaka..
Balutan gemerlap permata intan hanyalah hiasan...
Dongak dan lihatlah kerdipan bintang-bintang nun di langit...
Sedarlah...hidupmu ini hanya cebisan dari erti kehidupan...
Selamilah dasar hatimu dan bisiklah pada diri
Alangkah hinanya roh kita tanpa hiasan apa-apa...

PUTERIKU...
Berfikirlah untuk menjadi insan yang berguna agar seisi dunia merasakan rahmat kehadiranmu...
WAHAI PUTERI MUSLIMAH SEJATI ...
Salutilah tubuhmu dengan iman...
kerana ia sangat manis pada pandangan jua perhiasan...
Usah merasa resah lalu menyolek diri ...
inginkan wajah yang lebih indah...
Bersyukur dan berbahagialah dengan apa yang telah ditakdirkan oleh Allah SWT...

DUHAI MUSLIMAH TERPUJI...
Renung dan resaplah kekaguman serta kekuatan keyakinan bahawa hayatmu setiap detik di bawah naungan Allah SWT...
Kecintaan Ilahi melimpah dan melaut di segenap penjuru alam walaupun pada yang alpa erti kehidupan...

GADISKU...
Bersihkanlah hatimu...
kemanisan iman sukar dikecapi tanpa janji Tuhan...
Jannah itu bukan mimpi tapi realiti...
Dunia hanyalah persinggahan...
akhirat itu kekal abadi....

Loading...

::Keindahan BersamaMu:: KBM

ssq