::bercinta sampai syurga::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Ops...minus 1 year =)

::our little sweetheart::

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Monday, May 26, 2008

::ingatan::

Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman. [51:55]

Ingatan buat diri, ingatan buat sahabat-sahabat seperjuangan, ingatan buat mereka-mereka yang merindukan pertemuan denganNya. Demi mengapai keredhaanNya dan pertolonganNya pada sebuah perjuangan yang jauh,terpanggil diri ini untuk mencoretkan buah fikiran yang mungkin boleh kita sama-sama fikirkan, lakukan, laksanakan jika ianya mendatangkan manfaat pada antum/na. InsyaAllah. Dan yang pasti ada kesilapan pada cetusan idea dan pandangan seorang insan yang serba kekurangan dan lemah ini, antum/na boleh tegur, kritik juga menambah. Coretan tentang diri, tentang akhlak, tentang ukhwah...untuk diri, untuk antum/na untuk kebaikkan semua ...insyaAllah

Perbaikilah dirimu1

Memperbaiki diri... itulah langkah pertama dalam kita memulakan sebuah perjalanan yang jauh ini, agar kita tidak tercicir dan terbabas dalam sebuah perjuangan, perjuangan yang pasti akan destinasinya. Kerana kekuatan yang perlu untuk memenangkan yang hak dan mengalahkan yang batil tersimpul dalam 3 bentuk iaitu: kekuatan iman, kekuatan jemaah, kekuatan tangan dan senjata. Inilah susunan kekuatan yang telah dilalui dan telah dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w. Juga inilah manhaj yang mesti kita lalui. Adalah merbahaya apabila dipergunakan kekuatan tangan dan senjata untuk merubah realiti yang batil sebelum dapat dibuktikan dan direalisasikan kekuatan iman dan kekuatan jemaah. Oleh kerana itu, kita mestilah sentiasa mengawasi setiap arahan dan tindakan yang menyalahi susunan dan tertib ini di dalam berbagai-bagai peringkat islami sepaya usaha tidak menjadi sia-sia, supaya jiwa-jiwa manusia tidak terkorban pada bukan tempatnya dan bukan pada waktu yang tidak sesuai untuknya.

Untuk merealisasikan cita-cita yang kita hendak capai, kita berhajat kepada jiwa-jiwa yang besar yang mempunyai kemahuan yang keras, yang mempunyai kesetiaan yang tetap dan tahan, yang mempunyai iman yang benar, yang mampu dan rela memberikan pengorbanan yang banyak.

Sesungguhnya membentuk umat-umat dan mendidik bangsa-bangsa, mencapai cita-cita, menolong pegangan hidup, memerlukan ummah yang menghendaki demikian atau sekurang-kurangnya golongan yang menyeru kepadanya, memerlukan kekuatan jiwa yang besar yang tergambar dalam beberapa perkara: kekuatan kemahuan yang tidak mengenal kelemahan, kesetiaan yang tetap yang tidak mengenal pura-pura dan khianat, pengorbanan yang banyak yang tidak dapat dihalangi oleh tamak dan kebakhilan, makrifah dengan mabda’(prinsip) pegangan hidup dan beriman kepadanya dan menghargainya juga memeliharanya dari kejahatan, penyelewengan di atasnya ataupun terpedaya dengan yang lainnya. Di atas rukun yang pertama inilah yang merupakan ciri-ciri jiwa.

Dari sinilah kita mengetahui bagaimana pentingnya memperbaiki diri sendiri dan peranannya yang asasi di dalam jalan dakwah dan merealisasikan cita-cita supaya kita mengambil dan mempergunakan berbagai-bagai sebab untuk memperbaikinya dengan kekuatan dan penuh kepuasan walaupun kita terpaksa memikul bebanan yang berat, dan mempergunakan usaha, waktu, sabar dan menyabarkan, mengoreksi, muhasabah dan muraja’ah.

Sahabat...kita semua pasti diuji, suatu hakikat yang pasti…Untuk menilai sejauh mana keimanan, kebergantungan, kesungguhan, dan kesabaran dengan apa yang di hadapi. Jangan putus asa, ikhlaskan niat, tanamkan azam, teruskanlah langkahan... janjinya pasti akan tiba.

Akhlak itu bukan lalang2

Akhlaq itu bukan lalang
Tumbuh sendiri di tanah lapang
Tak perlu baja, tak perlu dijaga
Naik sendiri tumbuhnya melata

Akhlaq itu adalah buah
Tumbuh bergantung di pohon berakar
Perlu dibenih agar bercambah
Dibaja subur hingga membesar

Akar itu ibarat Aqidah
Menambat amal kepada Allah
Telah kenal Tuhan yang disembah
Dalam ke luar, jiwa berserah

Dahan dan daun umpama Ibadah
Memproses Aqidah berpandukan Sunnah
Kaifiyatnya menuntut tepat dan sah
Setelah matang, berhasillah buah

Aqidah, Ibadah, akhirnya Akhlaq
Itulah Syariah, agama yang Haq…

Akhlaq bukan lalang, yang tumbuh sendiri di mana-mana sahaja. Ia memerlukan usaha, bermula dengan benih dan baja, penjagaan yang rapi sepanjang masa, agar nantinya pokok berbuah… menghasilkan Akhlaq.

Namun, hari ini sukar benar untuk mencari petani yang menyemai buah Akhlaq… mencari ‘ilmu’ Akhlaq amatlah payah. “Tak apa, kalau Aqidah dah betul, Ibadah dah sahih, eloklah nanti akhlaqnya”, kata seorang ustaz, apabila diminta mengajar tentang Akhlaq.

Ya, kalau kita minta sesiapa mengajar bab akar, ramai yang boleh mengajar. Akar dibahas hingga tersembam ke muka bumi. Menghuraikan tentang Aqidah, bertahun lamanya… atas alasan, segala-galanya dalam agama ini, paksinya adalah Aqidah.

Ya, kalau kita minta sesiapa mengajar bab batang, ranting dan daun, ramai yang boleh mengajar, meleret bertahun-tahun. Membetulkan solat membetulkan ibadah… bertahun lamanya… seolah-olah kemuncak agama ialah pada sahihnya Ibadah. Tetapi jika kita meminta sesiapa mengajar bab Akhlaq, ramai guru yang tidak selesa. Kalau ada yang mahu, dipakejkan pula ke dalam Tariqah, lantas yang awam menggaru kepala.

Akhirnya Akhlaq menjadi subjek terbiar.Pandai-pandai sendirilah kamu nak berakhlaq. Akhirnya kita miskin Akhlaq.

Sudahkah antum/na menyemai buah akhlak pada diri antum/na? Sama-samalah kita mengkoreksi diri kita... semanis mana buah akhlak kita pada sahabat-sahabat kita, teman-teman kita, kawan-kawan kita, adik-adik usrah kita?

Seorang yang berjiwa islam, walaupun sederhana ilmunya tapi sampai peringkat berjiwa Islam, imannya kuat, teguh, samapi dapat merasakan takut dengan Allah, gentar dengan Allah, cinta dengan Allah. Yang merasakan adalah hati, bukan akal. Jadi orang yang benar-benar berjiwa Islam, tauhidnya benar-benar tertanam di dalam hati. Orang yang imannya begitu teguh, jika diuji dengan berbagai-bagai ujian, baik diuji dengan nikmat maupun diuji dengan siksaan, imannya tidak akan tumbang, Islamnya tidak akan jatuh, akhlaknya tidak akan runtuh. Walaupun dunia diserahkan kepadanya, diberi pangkat yang tinggi, mobil yang mewah, rumah yang besar, tetap imannya tidak akan tumbang. Bahkan semakin bersyukur dan semakin halus akhlaknya.

Ukhwah3

___________________________________________

1 Pandangan dan merujuk JALAN DAKWAH : Mustafa Masyur
2
Rujuk laman Saifulislam.com :: http://saifulislam.com/?p=594#more-594
3
Posting akan datang


Fazlul Huda Makhtar
Raudhatul Mahabah
26 MEI 2008 :: ISNIN :: 20 Jamadi Awwal 1429H :: 03.28 a.m

No comments:

Nak cari apa?

yang selalu duk click

::wanita::

DUHAI PUTERIKU.........
Keremajaanmu menyegarkan pandangan,
melimpahkan nyaman pada malam..
Cahaya keriangan di wajahmu adalah kilauan senjata yang menawan....
Madu yang menitiskan sarinya meresapkan manisnya dari bibir langsung ke hati adalah suara-suara lembut sang gadis...
Tertib dan sopanmu bagai hembusan angin yang menyamankan....

PUTERIKU.....
Dengan keremajaanmu...
kau bisa menakluk dunia dalam lalai dan leka
Tanpa kesedaran ....

DUHAI PUTERIKU....
Balikkanlah cermin di hadapanmu barang seketika ...
palingkanlah wajahmu barang sejenak...
Berkatalah dalam diri...
Kau bukan dilahirkan sebgai penggoda yang melekakan dunia...
Kesegaran dan kejelitaanmu adalah fana belaka..
Balutan gemerlap permata intan hanyalah hiasan...
Dongak dan lihatlah kerdipan bintang-bintang nun di langit...
Sedarlah...hidupmu ini hanya cebisan dari erti kehidupan...
Selamilah dasar hatimu dan bisiklah pada diri
Alangkah hinanya roh kita tanpa hiasan apa-apa...

PUTERIKU...
Berfikirlah untuk menjadi insan yang berguna agar seisi dunia merasakan rahmat kehadiranmu...
WAHAI PUTERI MUSLIMAH SEJATI ...
Salutilah tubuhmu dengan iman...
kerana ia sangat manis pada pandangan jua perhiasan...
Usah merasa resah lalu menyolek diri ...
inginkan wajah yang lebih indah...
Bersyukur dan berbahagialah dengan apa yang telah ditakdirkan oleh Allah SWT...

DUHAI MUSLIMAH TERPUJI...
Renung dan resaplah kekaguman serta kekuatan keyakinan bahawa hayatmu setiap detik di bawah naungan Allah SWT...
Kecintaan Ilahi melimpah dan melaut di segenap penjuru alam walaupun pada yang alpa erti kehidupan...

GADISKU...
Bersihkanlah hatimu...
kemanisan iman sukar dikecapi tanpa janji Tuhan...
Jannah itu bukan mimpi tapi realiti...
Dunia hanyalah persinggahan...
akhirat itu kekal abadi....

Loading...

::Keindahan BersamaMu:: KBM

ssq